Szolebi templom (Amenhotep III.) 'Núbia'
Típus: Eemlékmű (jubileumi templom) oszlopai
Civilizáció: Az ókori Egyiptom
Dátum: Új Királyság 18. dinasztia uralkodása Amenhotep III. i.e. 1386-1349
Típus: Eemlékmű (jubileumi templom) oszlopai
Civilizáció: Az ókori Egyiptom
Dátum: Új Királyság 18. dinasztia uralkodása Amenhotep III. i.e. 1386-1349
Jelentősége: Az Isten neve, JHWH
Szoleb az egyik legismertebb rom, homokkőből épített
templom. Amit Amenhotep III. fáraó
hatalmas építési programjában építet nagy emlékmű a keleti Delta régiójában.
Hagyományos elrendezésben épült úgy, mint hypostyle csarnok és oszlopcsarnok, a
belső struktúra azonban a korabeli építési stílust mutatja.
Célja, hogy a birodalom legtávolabbi részén is hirdesse az ő dicsőségét, valamint, hogy ezen a távoli ponton is nagyméretű templommal tisztelegjen istene Amon-Re előtt.
1.
ábra Szolebi Templom grafika
|
2. ábra Templom alaprajz |
Ezen szolebi dicsőség
listán szerepel olyan írás
ami „jahve a Saszu földön” vagy A sszu föld, mely Jahué” vagy A saszu-jhv
földje”
Jean Leclant egyiptológus a szolebi lelettel kapcsolatban azt mondja: A szoleb-ben talált pajzsra véset név megfelel a JHVH tetragammnak, mely a Biblia Istenét jelöli.
Jean Leclant egyiptológus a szolebi lelettel kapcsolatban azt mondja: A szoleb-ben talált pajzsra véset név megfelel a JHVH tetragammnak, mely a Biblia Istenét jelöli.
3. ábra Forrás: Fax B. Note. A lelet rekonstrukciója a felsőrészen. Az alsó rész továbbra is az eredeti |
Az i.e. 1370-re az egyiptomiak sok területet meghódítottak már. Azokban az időkben III. Amenhotep (Amenóhisz) fáraó építetett egy templomot Szoleb városában, a mai Szudán területén. az épület hozzávetőleg 120 méter hosszú és a Nílus nyugati partján állt.
(Térkép )
A
templom Amon-Ré istennek szentelve, a szöveg 500
évvel régebbi mint a Moábi kő (szintén archeológiai lelet) ez a kő volt
korábban a legrégebbi ismert lelet, melyen szerepel Izrel Isten neve.
'Miért vésték a Biblia Istenének nevét egy egyiptomi templom oszlopára?'
'Miért vésték a Biblia Istenének nevét egy egyiptomi templom oszlopára?'
Az
egyik terem oszlopainak alsó részét díszítő Hieroglif írások képezik a lelet
fontosságát.
A megfelelő sorrendben: T3 S3 sw w / yh W3 (w) ta Šasŭw yehȗa[w] |
Az oszlop feliratok felsorolják azokat a területeket
melyeket Amenhotep állítólag leigázott. Az egyes területeket egy-egy rab
jelképezi, akinek a keze hátra van kötve és egy pajzs van nála. Ezek a
feliratok feltüntetik, hogy melyik néphez tartozik, vagy mely területről származik
a rab,
vagyis a leigázott terület. ezen hieroglifák több ügynevezett saszu földet
megemlít.
A legtöbb tudós úgy gondolja, hogy a Jahu vagy Jahve név ebben és más hasonló szövegkörnyezetben bizonyára egy helységre vagy valamilyen más területre utal. Shmuel Ahituv tudós azt mondja, hogy a felirat azt a területet azonosítja, „ahol Izrael Istenének, Jahunak az imádóiból álló csoport vándorolt”. Ha a következtetése helyes, akkor ez csak egy a számos, ókori, sémi nyelvű név közül, mely egyszerre jelöli egy helységnek, és az azon a területen imádott Istennek is a nevét. Egy másik ilyen példa az Assur név, mely Asszíria földjét, és annak legfőbb istenségét is azonosítja.
A Núbiai templom feliratával kapcsolatban Roland de Vaux bibliatudós és régész ezt mondja: „Egy olyan vidéken, mellyel Izrael ősatyái oly szoros kapcsolatban álltak, már az i. e. II. évezred közepén is volt egy olyan földrajzi vagy személynév, mely nagyon hasonló Izrael Istenének a nevéhez, sőt talán azonos is vele.”
Szoleb nem az egyedüli helység Núbiában, ahol Jahve neve megjelenik az egyiptomi hieroglif írásokban. Valószínűleg a szolebi lista másolatai láthatók még II. Ramszesz templomaiban is, melyek Amara nyugati részén és Aksában találhatók. Úgy tűnik, hogy az amarai felsorolásban a „Jahve a saszu földön” kifejezést jelölő hieroglifa olyan hieroglifákhoz hasonlít, melyek más saszu területekre utalnak, feltételezhetően Szeirre és Lábánra. A Biblia ezeket a területeket Dél-Palesztinával, Edommal és a Sínai-pusztával hozza összefüggésbe (1Mózes 36:8; 5Mózes 1:1). Ezeken a területeken gyakran megfordultak olyan emberek, akik ismerték és imádták Jehovát azelőtt, és azután is, hogy az izraeliták Egyiptomban tartózkodtak (1Mózes 36:17, 18; 4Mózes 13:26). Melkisédek Sálem (későbbi Jeruzsálem) királya, és Jahve főpapja, is hitte Jahve-t, Ábrahám elismerte Melkisédek papságát.
Az ókori feliratokon megjelenő más istennevektől eltérően a Biblia
Istenének a nevét, a Jehova nevet még mindig széles körben használják és
tisztelik. Például több mint 230 országban és területen hétmilliónál is
több Jehova Tanúja annak szenteli az életét, hogy segítsen másoknak megismerni
ezt a nevet, sőt abban is, hogy közeledjenek ahhoz az Istenhez, aki az
egyedülálló Jehova nevet viseli (Zsoltárok 83:18; Jakab 4:8).
A Shasu név egy antiszemita megnevezés, (megvetendő nép, nomád törzs, vagy annak tagja)
(feltehetőleg Shasw kiejtéssel) A szó azt jelenti, „akik gyalog közlekednek”
beduin típusú vándorok. Akik Egyiptom keleti határain túl éltek. Ez a Saszuk
földje, Palesztina és Transzjordánia déli részei, valamint a Sínai-félsziget
területei. (Habár néhány kutató úgy
véli, hogy a saszuk földe északi irányban Libanonig, és sziriáig terjedt.
Eredetileg a 15. században
keletkezhetett, ezt a szót alkalmzták ellenségekre később Shsu, hat féleként, hat csoportra is
alkalmazták. a Shasu a S'rr, a Shasu az RBN, a Shasu a Sm't,
a Shasu a Wrbr, a Shasu a Yhw , és a Shasu a Pysps.
Némelyik
tudós kétségbe vonja, hogy ez a hieroglif írás arra utal, hogy a saszuk
„a Jahve nevű isten követői voltak”. Úgy gondolják, hogy ez az egyébként
ismeretlen területnév csak véletlen, ám meglepő hasonlóságot mutat Izrael
Istenének a nevével.
...............................................................
Lábjegyzet
1.
Biblical Archaeology: Bizonyíték az
Egyiptomból való kivonulás (ang.). Intézet bibliai és tudományos
tanulmányok. .
2.
Michela Schiff
Giorgini, Clément Robichon and Jean Leclant, Soleb, vol. 5, Le temple
ISBN 2724702239
4.
Wikipedia
Link
hivatkozások 2016. Jan. 02. 06:15-kori állapot szerint.
Koszi! GBY!
VálaszTörlés